lauantai 12. elokuuta 2017

Legolandissa Tanskassa

Kesäkuussa päätimme tehdä tänä kesänä kuopuksen kanssa ex-temporereissun Tanskan Legolandiin. Olemme käyneet Legolandissa kerran aikaisemmin, yhdeksän vuotta sitten. Silloin matkustimme autolla Ruotsin läpi ja viivyimme matkalla reilun viikon. Yövyimme teltassa leirintäaluilla ja kävimme samalla reissulla muun muassa Astrid Lindgrenin maailmassa Vimmerbyssä. Kuopus oli tällä reissussa vajaa kaksivuotias eikä luonnollisesti muista reissusta mitään.

Olemme aina välillä puhuneet, kuinka kivaa olisi viedä hänet uudelleen Legolandiin, hän on nimittäin rakentanut eniten lapsistamme legoilla ja rakentaa niillä edelleen. Norwegian lentää Tanskaan(kin) usein edellisesti, joten varasimme lennot Kööpenhaminaan. Vuokrasimme auton etukäteen lentokentälle. Hotellin varasimme kahdeksi yöksi Vejlestä, noin kolmenkymmenen kilometrin päästä Billundista, missä Legoland sijaitsee.

Olimme perillä Kööpenhaminassa maanantai-iltana kahdeksan maissa. Haimme vuokra-auton ja lähdimme ajamaan kohti Vejleä. Pysähdyimme matkalla huoltoasemalle ostamaan iltapalaa ja perillä hotellilla olimme yhdentoista maissa.

Tarkoituksemme oli olla Legolandissa hyvissä ajoin ennen avautumista. Johonkin ne aamun minuutit kuitenkin hupenivat ja olimme jonottamassa parkkipaikalle vasta puolisen tuntia avautumisen jälkeen. Autoja oli hirvittävästi ja mietimmekin, kauankohan joudumme jonottamaan lippuja. Liput olisi voinut ostaa etukäteen netistä, mutta meillä oli muropaketista Suomesta saatu -50% alekuponki, jonka halusimme käyttää. Jonot näyttivät pitkiltä, mutta loppujen lopuksi jonotimme ehkä vartin. Kun pääsimme puistoon sisälle, väkimäärä levisi pitkin puistoa, eikä se tuntunut normaalia huvipuistoväkimäärää kummemmalta.

Legolandissa on huvipuistolaitteita siinä missä muissakin huvipuistoissa, kaikki on vain luonnollisesti legoteemalla. Pienemmille lapsille on oma duploalue, missä emme tällä reissulla tokikaan vierailleet. Kaikista ihanin on kuitenkin legoista rakennettu "minimaailma", mistä löytyy eri maiden kaupungeista legoista rakennettuja pienoismaailmoita, eri legosarjojen teematarinoita ja maailman nähtävyyksien pienoismalleja. Ja puutarhaihmisenä kaikista uskomattominta on se, kuinka minimaailmat on viherrakennettu! Puut ja pensaat on täydellisessä mittasuhteessa, samoin kukkapenkit, tiet ja kaikki. Olisin voinut ihastella yksityiskohtia tuntikausia! Kuopus naureskelikin, että ollaan Legolandissa ja äiti vain kuvaa puskia :D

Alla kuvia minimaailmasta.

Pari kuvaa yläilmoista, joista saanee käsityksen, kuinka laaja puistoalue on.

Jos Legolandista haluaisi koluta joka nurkan ja tutkia minimaailmaa ihan ajan kanssa, puistovierailulle kannattaisi varata 2 päivää aikaa. Toisen päivän lippu ostettaessa lähtiessä portilta ei maksa paljoa. Meillä ei ollut kuitenkaan aikaa kuin päivän visiittiin ja kyllä siinäkin ajassa ehti, kun suunnitteli vähän etukäteen, mitä halusi nähdä.